naar de woestijn - Reisverslag uit Luxor, Egypte van wendy verwoolde - WaarBenJij.nu naar de woestijn - Reisverslag uit Luxor, Egypte van wendy verwoolde - WaarBenJij.nu

naar de woestijn

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg wendy

07 Februari 2010 | Egypte, Luxor

De woestijn

Dag vier is het dan zo ver we gaan de woestijn in. Eerst op naar de bahareya oease. Via een tussenstop bij een truckers restaurant. Echt te smerig voor woorden haha! kwamen we na bijna 500 kilometer aan bij onze verblijfsplaats. Een eenvoudige maar sfeervolle verblijfsplaats. Eens even bijkomen van de reis en daarna naar Englisch mountain om de zonsondergang te bekijken. Erg mooi. Daarna lekker eten bij de Bedoeienen. Nadien kunnen we genieten van de muziek en dans van de bedoeienen en zelf mee doen. Wel ga ik lekker op tijd naar bed want helemaal fit ben ik niet. Dit blijkt later ook wel als ik de hele nacht bijna op de wc heb gezeten. De jeepsafari laat ik dan ook aan mij voorbij gaan. Ik blijf lekker op mijn kamer liggen. En dan maar aan een kuurtje die Essam standaard bij zich heeft. Nadien met de auto naar de white dessert waar ik onderweg ook nog alles er uit gooi. De white dessert was echt schittert echter ik heb de gehele avond plat gelegen. De volgende ochtend voel ik me iets beter en gaan we via een warmwaterbron en een oud islamitisch dorpje naar de dakhla oase. Waar ik hele mooie kamer alleen heb! Die avond gaan we ook nog en keer naar een warmwaterbron zwembad en bereid ik me voor op een goede nacht slaap! En dan is het zo ver de kamelen tocht! Nog ene beetje wiebelig op de benen van het slechte eten de afgelopen dagen klim ik op de kameel en hebben we een rit van ruim anderhalf uur. Ook echt anderhalf uur genieten is dit! Met de jeep weer terug en ons voorbereiden voor de laatste oase de al kahrga oase. De Woestijn zoals we hem kennen, zand! Na een mooie wandeling over de duinen wederom weer de zonsondergang. Nadien lekker kletsen en eten met de groep. We slapen op kippenrennen vanwege de schorpioenen en adders, niet gezien hoor. De volgende dag nemen we afscheid van de woestijn en gaan we op naar Luxor.

Verslag uit: Egypte, Luxor

reis door de woestijn van het oosten

foto's zijn te bekijken op:

reis beschrijving

De piramides, de schatten van Toetankamon en andere farao's maar ook de mooiste oriëntaalse bazaars ter wereld wachten op je in Caïro. Wanneer je een bezoek brengt aan de knusse, rommelige marktstraatjes van de Khan al-Khalili, waan je je in een sprookje uit 1001 nacht. Ook het Egyptisch Museum mag je niet missen. Eeuwenoude bouwwerken staan in Caïro naast moderne wolkenkrabbers, een fascinerende wereldstad, die je niet snel zult vergeten.

Kleurrijke bedoeïenen
Dan trek je de Sahara in, naar oases die diep verborgen liggen in de woestijn. Slechts een enkele kameel of truck kom je tegen op weg naar de afgelegen oase van Bahariyya. De moderne tijd is tot voor kort aan deze plekken voorbij gegaan. De komende dagen doe je naast de oase van Bahariyya ook de oases van Farafra, Dakhla en Kharga aan. De bedoeïenen zijn uitermate vriendelijk, nieuwsgierig en bovendien kleurrijk gekleed. De eerste zonsondergang in de woestijn kun je doorbrengen aan de bron van Al-Bishmu. De volgende dag trek je verder, door verblindend witte zandduinen en langs grillige rotsformaties. Je overnacht in de buitenlucht en je eten wordt klaargemaakt door bedoeïenen, die onder een fonkelende sterrenhemel makkelijk te porren zijn tot zang en dans.

Magische nacht
Na deze magische nacht kom je terecht in de kleine oase van Farafra. Hier is het mogelijk om een kamelensafari te maken. De laatste oase is het meest afgelegen. Je waant je in het dorp Qasr in de oase van Dakhla compleet in de middeleeuwen door de nauwe straatjes tussen de modderhutten en de traditioneel geklede lokale bevolking. In de stad Luxor staan de grote tempels van zowel Luxor zelf als die van Karnak. Aan de overkant ligt de dodenstad van de farao's met haar tientallen koningsgraven.

Tempels en obelisken
Je reist verder naar Aswan, de meest zuidelijke plaats van Egypte, die vlak bij de kreeftskeerkring ligt en op een strategisch punt aan de eerste stroomversnelling in de Nijl. Het rivierdal is hier op zijn mooist door de rotsen en de met palmen overdekte eilanden in de rivier. Tal van tempels, graven en obelisken, een kleurrijke bazaar, een mooie botanische tuin, en vlakbij de immense Aswan-stuwdam zijn de belangrijkste bezienswaardigheden van Aswan. Vergeet de tempels van Abu Simbel niet! Na een uitgebreide verkenning van Aswan stap je 's ochtends op een feloeka; een zeilboot die je over de Nijl voert. Onderweg eet en slaap je aan boord. Je kunt genieten van het leven langs de groene Nijloevers. Je stapt uit, kunt de tempels van Kom Ombo en Edfu bezoeken en reist verder per bus naar Luxor. Per (nacht)trein keer je terug naar Caïro, waar je op de bazaar nog je laatste inkopen kunt doen.